Sopranistka Anna Klamo chce být raději svá
autor: Petr Schier
Příjemná a energická sopranistka Anna Klamo-Janotová přichází na naší schůzku přesně. Počasí nevěstí nic dobrého. Azyl pro rozhovor nacházíme v předsálí Smetanovy síně Obecního domu. V průběhu rozhovoru neopomene zmínit svého manžela - tenoristu Michala Klamo, ani dcerku Aničku. Ta prý leckdy „přezpívá“ oba rodiče. Ku cti manžela: „je naprosto skvělý, až ho obdivuji,“ doplňuje Anna Klamo, „dokáže zastat vše kolem Aničky.“ U Aničky se střídají „spravedlivě“. Za nejhorší osobně považuje tichou domácnost. Ovšem k povaze jejich povolání snad ani nemůže nastat. S nadsázkou říká – „každý se rozezpíváváme v jiné místnosti a Anička ve třetí.“
Kromě operního „zákulisí“ ještě Anna Klamo odhalila svoji zálibu v nakupování, byť se mu pro nedostatek času nemůže tolik věnovat. Dále se nejlépe cítí v babím létě a barevném podzimu. O večírcích a párty se vyjadřuje velmi zdrženlivě. „Připadá mi to divné,“ uzavírá.
Za necelé dvě hodiny se odehraje poslední představení projektu Rockquiem v letošní sezóně. Oproti premiéře projekt velmi uzrál a dokázal přitáhnout diváky. Potvrdilo se, že premiéra je přeci jen specifické představení.
Především je to únava, neboť jsme spolu s Lucií Šoralovou zpívaly bez alternací. Do projektu jsem padla doslova rovnýma nohama a velmi narychlo. Nicméně Mozartovo Rekviem jsem znala i zpívala. Sopránový part v Rockquiem se prakticky shoduje s klasickou předlohou.
Po poslechu demosnímku jsem se utvrdila, že Rockquiem by mohlo stát za to. Přiznám se, že v podobném experimentálním projektu jsem poprvé. Spojení rocku a klasiky mě vždycky přitahovalo. Podle mého toto propojení dokáže rozšířit posluchačskou obec.
Určitě. Scénické zpracování je perfektní. Dokonce si myslím, že pro dokonalé pochopení je dobré jít alespoň dvakrát, neboť takové množství vjemů nemůžete postřehnout na poprvé – symfonický orchestr, rockovou kapelu, zpěváky, sbor a tanečníky.
Ne! (Důrazně.) Ze začátku, když jsem vše konzultovala s Danielem, jsem se obávala, že po mně bude chtít rockové zpívání. Harmonie i melodie je podobná. Žádný strach jsem neměla. Vše vykrystalizovalo při první zkoušce. Naopak rockový „drive“ mě dostatečně nabudil.
(Perlivý smích). To je otázka. (Další smích.) K tomu se musí vyjádřit posluchači. (Důrazně.) Slyšela jsem už hodně názorů. (Již s klidem.)
(Opět smích.) Vše můžete chápat jako dobro či zlo. Každá scéna, kde jsem působila, mi dala pro život velké ponaučení, ať už jsem tam udělala něco dobře či špatně. Prostě mě „vykopla“ v profesi dál.
Tam jsem poznala, co to je být v angažmá. A hlavně - jaký je běžný divadelní život.
(Švitořivý smích.) Být v angažmá…? Patřím k lidem, kteří jsou raději, když si mohou běh řídit podle sebe. Angažmá s sebou nese obrovské výhody, ale ne pro člověka mého typu. Myslím, že stačí dva tři roky. Trochu se otrkat a konec. Postavit se na vlastní nohy a jít dál svou cestou. Tak bych to chtěla.
Jak a kde. Nejlépe Praha nebo Brno a být na volné noze.
Co bych obecně nechtěla dělat? Určitě věci, ve kterých bych jako sólistka stagnovala. To mi připadá jako ztráta času. A po pravdě řečeno, čas měří neúprosně, obzvlášť umělcům.
Xerxes byl pro mě určitě přínosem. Barokní hudbě jsem se sporadicky věnovala koncertně. Byla to první barokní opera, kterou jsem zpívala. Pro techniku a srovnání hlasu tato opera představovala velké plus. (Anna Klamo byla před tím na mateřské dovolené – pozn. red.)
V současné době vzniká scénář pro operní divadlo malých forem.
Rozhodně počítáme s Antonínem Dvořákem a dalšími.
(Velmi vážně.) Vyčkejte, uslyšíte. Partu nadšenců už máme.
Vždycky se snažím zpívat v takových inscenacích, které se nejvíce přibližují klasickému zpěvu, pak to může být i muzikál. Právě studuji roli Marie ve West Side Story. Určitě se nejlépe cítím v opeře.
Svůj životní sen jsem si splnila v opeře La Traviatta, ztvárněním titulní postavy Violetty. Part jsem nastudovala za měsíc. Myslím, že právě v tomto oboru jsem se našla.
Když dostanu noty, nejdříve si projdu, co mě čeká – rozsah, technická náročnost, styl apod. Učím se text s hudbou. Zkouším a zkouším.
Určitě. Když se do postavy zamiluji hned od začátku, mám skvělý pocit. Když tomu tak není, tak pak je to složitější.
Většinou mě přisuzují do komediálního typu – koket a svůdnic. Ale nejvíce se vyžívám v tragédiích. Nejvíce mi sedí charakterní role. Musejí mít vnitřní hloubku a chytnout za srdce. Např. Traviatta je prostě úžasná. Modeluje se od té největší mrchy přes všechny rozpaky, nemoc a zamilování. Vše se v ní rve až po závěrečné vykoupení.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div celý článek
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek