zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Decadance na Nové scéně

Decadance - Matěj Šust  (Foto: Martin Divíšek)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Buď čirou náhodou nebo snad dlouhodobým usilováním se přihodilo, že v letošním předprázdninovém měsíci se v pražském tanečním repertoáru objevuje jméno famózního izraelského choreografa Ohada Naharina hned dvakrát. Poprvé to bylo 5. a 4. června zásluhou Národního divadla a 25. června se o to postará Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla Tanec Praha, který vyvrcholí Naharinovým „Posledním dílem“, skutečně nejnovějším představením, uvedeným 1. června v Tel Avivu, s nímž přijíždí poprvé do Prahy kompletní soubor Batsheva Dance Company.

Soubor Národního divadla uvedl na Nové scéně Decadance, který u nás není neznámý, naposledy jsme jej mohli vidět právě zde na Nové scéně v polském provedení před dvěma Lety.
Skladba prošla delší historií než nabyla své finální podoby a nese rysy Naharinovy práce. Umělec často staví nové věci z již existujícího choreografického materiálu, který zasazuje do nových kontextů.
Decadance se rozvíjí ze sólového úvodu splývajícího s příchodem diváků, kteří si teprve postupně uvědomují, že se na scéně již cosi odehrává. K sólistovi se postupně přidávají další aktéři v nekonečných variacích a napínají trpělivost zasvěcených diváků očekávajících „rituál“. Polokruh utvořený snad dvacítkou židlí, na něž usedá „židovská obec“, postavy v tradičních černých oblecích s bílými košilemi a černými klobouky, pod nimiž se skrývají muži i ženy bez rozlišení. A pak už následují exploze energie těl, vybuchujících do prostoru, v rytmu úderné melodie písně Echam mi jodea. Obdoba jejího textu je známa i v češtině – vypočítávání „božských“ věcí, od jedné do desíti. Všechno důležité o této choreografii již zaznamenala Nina Vangeli v rozsáhlé studii v programové brožuře k představení a cokoliv dodávat by asi by nemělo smysl...

Přestože izraelští tanečníci z Batsheva Dance Company nemají konkurenci, i interpreti z řad baletu Národního divadla dali divákům pocítit intenzitu této svérázné skladby. Ukázali rovněž, že vládnou skvělým smyslem pro humor v dalších částech představení se zcela odlišnou atmosférou, když si vyvolili mezi obecenstvem své oběti a přinutili je ke společnému tanci na scéně. V pestré mozaice různých „žánrů“, z nichž je Decadance poskládán, má místo půvabný duet na Vivaldiho hudbu a než je vystřídán „cirkusem“. Tanečnice a tanečníci v barevných tréninkových oděvech ve zdánlivě ch aotickém prolínání i „uspořádaných útvarech“ předvádějí v pohybových kaskádách své osobnosti, své pocity a nálady, svůj um, jakoby chtěli divákům udělit názornou lekci z Naharinovy pracovní metody – principu gaga a dokázat, že si jej přivlastnili.

Naharinův Decadance v podání baletu Národního divadla byl jakousi ochutnávkou, která určitě podnítila mnohé, aby si dali pořádnou porci izraelského tance v podobě samotné Batsheva Dance Company na konci června.
Decadance je i poslední letošní taneční premiérou souboru ND, na další si budou muset jeho příznivci počkat v příští sezóně až do prosince, kdy je očekává nový Louskáček.

22.6.2015 11:06:11 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...