zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Aleksandra Dziurosz: Na choreografické práci mám nejraději moment, kdy tanečníkům předávám nějaký kreativní nápad

Aleksandra Dziurosz

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Polská tanečnice a choreografka, zakladatelka a ředitelka Varšavského tanečního divadla, Aleksandra Dziurosz, je jednou z trojice tvůrců, kteří připravují nový komponovaný večer Pražského komorního baletu. Premiéru soubor plánuje uvést na počátku příští divadelní sezóny. Aleksandra Dziurosz přijela v květnu poprvé do Prahy, aby pracovala se sólisty souboru. Tanečníkům se velmi intenzivně věnovala – denně zadávala tréninky, po kterých následovaly dva dlouhé bloky workshopů. Během přestávky mezi nimi se nám podařilo choreografku vyzpovídat.

  • Jak byste popsala váš choreografický styl?
    Považuji se navzdory mému věku a životopisu stále za velmi mladou choreografku (Aleksandra se narodila v roce 1981, pozn.aut.). Co se týče choreografické práce, stále se o ní totiž něco učím. Je to proces, který nikdy neskončí, a myslím, že je to tak dobře. Mám ráda divadlo a performativní umění obecně. Když tvořím, jedná se primárně o současný tanec, který obsahuje i prvky baletu či folklóru. Důležité je, aby vše zapadalo do mé dramaturgické koncepce. Ráda používám pohyb, který není samoúčelný. Tanečník by se neměl pouze pohybovat v prostoru v souladu s hudbou a snažit se vypadat u toho dobře. Tanec by rozhodně měl jít z hloubky.

  • Pro Pražský komorní balet budete připravovat novou choreografii. Jak se vám s tanečníky pracuje?
    Práce se sólisty Pražského komorního baletu je pro mě velkým potěšením. Během workshopů je postupně poznávám a sleduji, jakým způsobem se vyrovnávají s improvizačními úkoly, které jim zadávám. Líbí se mi, jakým způsobem vytvářejí pohyb. Navíc jsou ve velmi dobré kondici.
  • A jak jste nyní daleko?
    Zatím máme za sebou intenzivní sérii tréninků a workshopů, pokračovat budeme hned na začátku září. Pro tohle představení jsem si vybrala nejdřív hudbu, což pro mě není tak úplně obvyklá věc. Obyčejně pracuji s hudebním skladatelem, s nímž od počátku vytváříme hudbu novou. Už léta jsem ale toužila po tom, abych mohla vytvořit nějaké představení na barokní skladby. Tak jsem teď zvolila opačný postup – sice nemám ještě danou strukturu představení, ale hudbu, na niž nové dílo vytvořím, už připravenou mám. Mezi jinými zazní i skladby českého barokního skladatele Samuela Capricorna. Celá choreografie pro osm tanečníků by měla mít nějakých třicet, čtyřicet minut. Je to pro mě výzva.
  • Co máte na choreografické práci nejraději?
    Mám nejraději ten moment, kdy tanečníkům předávám nějaký kreativní nápad. Snažím se ho s nimi sdílet, oni si ho ode mě berou, pomalu osvojují, a pak na ně přechází. Mám ráda to úzké napojení a vztah s interprety, který během práce vzniká. Naopak nemám moc ráda, když sedím v publiku a sleduji představení, které jsem vytvořila. Vím, že je to možná překvapivé, ale já zastávám názor, že počínaje prvním uvedením už to není můj kus, patří tanečníkům na scéně, a žije svým vlastním životem. Má role tedy končí těsně před premiérou.
  • Pracovně jste procestovala celý svět od Portorika až po Japonsko. Jaká zkušenost je pro vás ta nejcennější?
    Ačkoliv jsem hodně cestovala, jsem spojena především s Varšavou a mé zázemí je tam. V letech 2000-2002 jsem tančila v taneční skupině Joea Altera ze Spojených Států. Tehdy jsme neměli v Polsku dobré pedagogy současného tance. Tanečník a choreograf Joe Alter působil ve Varšavě několik let a pro mě bylo setkání s ním obrovskou šancí naučit se mnoho věcí. Když pak odjel, začínala jsem od nuly. Vybudovala jsem své vlastní studio, soubor (Varšavské taneční divadlo, pozn.aut.), měla jsem příležitost i hodně vyučovat a předávat své zkušenosti profesionálním tanečníkům, kteří sice měli klasické vzdělání, ale co se týče moderního tance, nikdo se jim příliš nevěnoval. A po letech mohu říci - ano, tohle byla ta největší výzva v mém dosavadním uměleckém životě. Vybudovat něco velkého prakticky na úplné poušti.
  • A na závěr nám prozraďte, kdo vás kromě zmíněného Joea Altara nejvíc ovlivnil?
    Mou nejoblíbenější umělkyní je jednoznačně choreografka a režisérka Pina Bausch. Byla to bytost s neuvěřitelným talentem, plná laskavosti a lidskosti. Psala jsem o ní i svou diplomovou práci. Hluboce si jejího díla vážím a to se nikdy nezmění.

    www.prazskykomornibalet.cz

    1.6.2015 09:06:08 Redakce | rubrika - Rozhovory
  •