Balet Alenka v říši divů v kině
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPředevším dětského diváka snad nelze na Ježíška navnadit lépe, než touto čarokrásnou podívanou ALENKA V ŘÍŠI DIVŮ. Právě díky ní se britský choreograf Christopher Wheeldon stal ikonou současného baletu a zpřístupnil ho nejširšímu publiku včetně těch nejmladších. Vedle přímého přenosu, který uvedou 16. prosince ve shodném čase od 20:15h pražské Bio Oko a dalších celkem patnáct mimopražských kin, mezi nimiž nechybějí stálice jako brněnská Scala, Bio Central v Hradci Králové, kopřivnické kino Puls či kino Centrum Panorama ve Varnsdorfu, proběhne i záznam tohoto baletu těsně před Vánoci 21. prosince v Ostravě či Jablonci nad Nisou.
V roli Alenky vystoupí oproti plánované a v současnosti zraněné brunetce Lauren Cuthbertson, jíž se tato postava de facto vtiskla do duše a prakticky ji pro světový balet definovala jako těžko překonatelný vzor, neméně charismatická a talentovaná plavovláska Sarah Lamb, která tuto pohádkovou postavu alternuje.
Autorský celovečerní balet na motivy světoznámé knížky Lewise Carrolla, který postavě Alenky a jejím dobrodružstvím kdysi vdechl život, slibuje čáry, kouzla, dechberoucí imaginaci stejně jako baletní mistrovství hlavní protagonistky i souboru Královského baletu.
Když se v únoru 2011 konala světová premiéra celovečerního baletního představení Alenky v říši divů v Královské opeře v Londýně, způsobilo to v kulturních i uměleckých kruzích opravdový poprask. Pro Královský balet to byl po více než dvaceti letech zcela nový autorský baletní počin celovečerního formátu a málokdo asi čekal, že mladé autory – choreografa Christophera Wheeldona a skladatele Jobyho Talbota – úspěch představení takřka ihned vystřelí do hvězdných výšin celosvětové popularity. Příčiny takového ohlasu jsou ovšem jasné. Mladí tvůrci mají svoji fantazii a invenci zřetelně ovlivněnou filmovým médiem a při baletní adaptaci nesmrtelného literárního skvostu navíc spojili své tvůrčí síly s geniálním divadelním scénografem Bobem Crowleym. Výsledkem je úchvatné, barevně pompézní, filmovými a světelnými triky prodchnuté fantazijní dílo, kterým Wheeldon vykročil daleko za zdánlivě pevně ohraničené hranice tradiční divadelní scény. A podařilo se mu navíc to zcela nejzásadnější: učinil balet srozumitelnou a zábavnou podívanou i pro nejmenší diváky a zpřístupnil baletní umění co nejširšímu publiku. Navíc jako vizionář vytvořil dílo, které znamenitě využívá i možností přímých přenosů na plátnech kin – ať už vlastními triky, vytříbeným smyslem pro detail i samotnými baletními čísly včetně hromadných scén a prací s rekvizitami. Jde tedy jednoznačně o balet 21. století.
Divácky rodinný charakter Wheeldonovy Alenky v říši divů spočívá v nápaditém propojení baletního umění se zábavními a imaginativními prvky. Klasická baletní čísla jsou promísena fragmenty moderního tance a Wheeldon se jako mladý suverénní tvůrce nebojí ani žánrových výstupů využívajících různých uměleckých odkazů a čerpajících z komiky, nečekaných gagů, ba dokonce i parodie. To vše Carrollova říše divů zcela lehce absorbuje – vždyť jde o ráj věčných snílků a malých i velkých milovníků pohádkové fantazie. Z Wheeldonova baletního díla tak čiší ta samá hravost jako z jeho literární předlohy, zde ještě umocněná o časté momenty vizuálních překvapení, např. hned v prvním dějství, v němž se odpolední zahradní slavnost mění ve chvíli, kdy u některých hostů Alenka zcela nečekaně v zadních partiích kalhot objeví králičí ocásky. Přechod ze skutečného světa do pohádkového je tak zcela plynulý a plný humoru. Wheeldon skvěle pracuje s divadelním časem, předivem příběhu i dějovou přeměnou postav a s využitím filmových projekcí i jiných světelných (ba přímo kouzelnických) triků dokáže udržet pozornost právě i dětských diváků, což je patrně to úplně nejtěžší. Kongeniálně k tomu navíc přispívají i Talbotovy uhrančivé hudební motivy, které rovněž definují tu kterou postavu. To v sobě ukrývá ještě další klíčový význam, neboť kromě ústřední postavy Alenky jsou další hlavní protagonisté vměstnáni do dvojrolí. Nejde pouze o zdůraznění významu Alenčina snění, ale i o praktický postup jevištní realizace tváří v tvář většímu počtu postav i jednotlivých obrazů. Na baletní soubor jsou tedy kladeny i jisté nároky činoherního herectví, gest, grimas i „převtělování se“. Jde tak rozhodně o opojný a po všech stránkách mimořádný dramatický zážitek vnímaný všemi smysly.
V roli Alenky střídavě excelují Lauren Cuthbertson i Sarah Lamb. Lauren byla tehdy pro Wheeldonovu baletní adaptaci do ústřední role Alenky přímo vybrána a její raráškovská, podmanivě dívčí i opojně vzletná kreace s Mistrovou vizí souzněla naprosto dokonale. Nyní se měla znovu blýsknout i na tomto prosincovém živém přenosu, ale nečekané zranění ji vyřadilo ze hry. S podobnými osudnými nehodami si tato umělkyně za svůj plodný život již leccos vytrpěla a jen díky své neuvěřitelné houževnatosti se vždy vypracovala opětovně na samý vrchol. Její jen o něco málo starší vrstevnice Sarah, která Alenku alternuje v neméně jiskřivém baletním výkonu a kterou čeští diváci uvidí nyní v živém prosincovém kinopřenosu, má stran nečekaných zranění i epochálního návratu na baletní scénu skoro totožný osud. A právě na těchto dvou zralých primabalerínách lze doložit, jak rizikové je baletní povolání a jak krátké z důvodu snadného zranění při obrovském fyzickém i psychickém vypětí i věkové „životnosti“ všech protagonistek, které si kdy vybojovaly vůdčí místo na světlech ramp. Obě primabaleríny pomalu směřují k profesnímu zenitu svých uměleckých možností, což jen ponouká k výjimečné příležitosti spatřit některou z nich takto naživo. Sarah Lamb se v této sezoně Baletu v kině objeví také v záznamu dalšího Wheeldonova tvůrčíno počinu, ZIMNÍ POHÁDKY.
Trailer Alenka v říši divů
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek