zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Do větru a do tmy

Skladatel Tomáš Sýkora

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Tomáš Sýkora a Zdeňka M. Košnarová jsou mladí tvůrci proškolení v klasické hudbě i v jazzu, přiklánějící se k volnému stylu tvorby bez žánrových omezení. Na společném CD „Do větru a do tmy“ aplikují svůj přístup na pět vícevětých klavírních cyklů v provedení samotné Košnarové.
Zdeněk Bednář, autor textu v bookletu, popisuje desku jako „čistou hudební poesii“. Každý cyklus, až na závěrečné Sýkorovy Etudy, má skutečně „poeticky nejasně“ vymezené téma, což posluchači pomáhá najít si k němu cestu a snáze ho uchopit. Do meditativní nálady celého CD uvádí posluchače střídání rychlých hravých pasáží a minimalistických ploch v cyklu Tomáše Sýkory Do větru a do tmy. Autor se nechal inspirovat středočeskou krajinou a zachytil v něm 5 kratičkých impresí s širokým náladovým rozpětím a hudebním materiálem upomínajícím na hudební impresionismus. Další cyklus, Fantasie pro Celestýna, je vesměs improvizačním dílem a v duchu žánrové otevřenosti autora i interpretky bez okolků přechází mezi mnoha hudebními a kompozičními styly. Odskoky k atonalitě jsou však vzápětí vždy kompenzovány klidnou, meditativní melodikou, která je ve výsledku (i díky zmíněnému kontrastu) v rámci celku nejpůsobivější. Sýkora také uzavírá celé CD svými Etudami pro klavír. Ty se tu však zdají být jaksi navíc – svým charakterem typickým pro koncertní etudy příliš do hudebně-poetického konceptu CD nezapadají.

Zdeňka M. Košnarová se jako skladatelka prezentuje dvěma cykly. Do cyklu Na konci začátku vložila hlubší pocitové poselství o sváru citového a rozumového poznání a neustálém koloběhu začátků a konců. To se jí daří – skladba nejlépe naplňuje proklamovanou hudební poetiku nahrávky a je jejím vrcholem. Myšlenka se projevuje v dynamickém i stylovém kontrastu jednotlivých vět – 1. věta je naplněna jazzovým rytmem a nejazzovými harmoniemi, 3. věta připomíná populární úpravy lidových písní, zatímco 2. a 4. věta se vyznačují cyklickými návraty minimalistických motivů. Tři tance, zkomponované v dodekafonické skladebné technice a interpretované s romantickým prožitkem, dokazují široké autorčiny schopnosti a spolu s kompozicí Na konci začátku tvoří svou dramatičností a rázností kontrast ke klidnějším a pravidelnějším skladbám Tomáše Sýkory. Rukopis Košnarové je díky interpretaci všech skladeb na nahrávce i díky kompozici dvou cyklů, které jsou na titul zařazeny, zřetelnější, než Sýkorův. Je znát, že se soustavně věnuje interpretaci skladeb 20. a 21. století, a tak se i všemi nástrahami moderních kompozičních postupů vyrovnává s lehkostí a naplňuje je silným prožitkem a energií.

CD Do větru a do tmy plní to, co v bookletu slibuje – je ojedinělou exkurzí do tvorby současných skladatelů, jež se vyznačuje dynamickým pohybem napříč styly, obdivuhodnou nápaditostí a odvahou. The top-rated pee pads for dogs for potty training. Samotný fakt, že byla deska vydána v rámci vydavatelství samotného Tomáše Sýkory, dokazuje, že mladí autoři soudobé „klasické“ hudby mají mnoho co říci a o své slovo se hrdě hlásí. Nahrávka si tedy rozhodně zaslouží pozornost.

MOT´S MUSIC MM042012-4
Do větru a do tmy
Zdeňka M. Košnarová & Tomáš Sýkora: Klavírní skladby. Zdeňka M. Košnarová – klavír. Nahráno v roce 2012 ve studiu HAMU, hudební a zvuková režie Ondřej Urban, produkce Tomáš Sýkora, Zdeňka M. Košnarová. Celkový čas 43:48.
Zdroj Hudební rozhledy 03/2013 - Klára Bělorová

8.4.2013 21:04:46 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek

další články...