Verdi Gala a kantáta Carmina Burana
autor: archiv
zvětšit obrázekVelkolepý a na všechny smysly útočící vstup do nového roku 2013 přinesl velkoryse pojatý koncertní program připravovaný na míru pražskému Kongresovému centru. V sobotu 5. ledna zde zazněl výběr toho nejlepšího z díla jednoho z největších hudebních géniů 19. století Guiseppe Verdiho, které v druhé polovině programu završí exkluzivní provedení světoznámé kantáty Carmina Burana německého skladatele Carla Orffa. Jde o jeden z nejvýznamnějších opusů novodobé klasické hudby, skladbu nadanou mimořádnou emocionalitou a sdělností. V případě nového pražského nastudování její působivost ještě umocnily výpravné světelné a pyrotechnické efekty.
Program Verdi Gala přinesl v první části programu nejznámějších árie a sborové scény z maestrových nesmrtelných oper Aida, Nabucco, Rigoletto, Trubadúr, Síla osudu či Traviata. „Chtěli jsme hned na začátku roku připomenout, že letošek bude celý svět vzpomínat na 200. výročí narození jednoho z největších hudebních skladatelů všech dob,“ říká Pavla Filipová z pořádající umělecké agentury ArtTriton.
Na pódiu se objevili prověření sólisté domácí operní scény: Nikolaj Višnjakov, Jarmila Mrkusová nebo Damir Basyrov. Doprovodí je Severočeská filharmonie Teplice pod vedením dirigenta Norberta Baxy, Český filharmonický sbor Brno a oblíbený dětský sbor Pueri Gaudentes.
Kantátu Carmina Burana tvoří kolem dvou set středověkých náboženských, satirických, moralistických, milostných, pijáckých aj. básní a písní, pocházející z 11.-13. století a sepsaných kolem roku 1230, jež byly nalezeny v rukopise bavorském klášteře Benediktbeuern. Název vytvořený později odkazuje k Bavorsku coby místu vzniku. Carl Orff v roce 1934 objevil faksimile tohoto rukopisu, což mělo pro jeho život a tvorbu zásadní význam: „Štěstěna to se mnou myslela dobře, když mi do ruky přihrála katalog antikvariátu ve Würzburgu, ve kterém jsem našel titul, jenž mě magicky přitahoval: Carmina Burana.“
Fascinován tímto dílem vybral Orff některé jeho části a vytvořil během tří let monumentální kantátu, která vyniká nejen mimořádnými nároky na velký symfonický orchestr s výrazně posílenými bicími nástroji, smíšený i dětský pěvecký sbor a tři sólové zpěváky, ale stává se během času jedním z nejrespektovanějších a také nejhranějších děl 20. století i hudební historie vůbec. Po premiéře 8. července 1937 ve Frankfurtu autor vycítil potenciál svého životního opusu a napsal svému vykladateli: „Všechno, co jsem dosud napsal a Vy také bohužel vytiskl, můžete nyní hodit do stoupy. Od Carmina Burana začíná mé souborné dílo“.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek