Tosca vzrušující podívanou
Na jeviště Janáčkovy opery Brno se tuto sezónu vrátila perla světového operního repertoáru - Pucciniho Tosca. Inscenace v klasickém režijním pojetí Miroslava Fischera (scéna Milan Ferenčík, kostýmy Josef Jelínek) je publikem vděčně přijímaná už proto, že děj neruší necitlivými experimenty, naopak snaží se podtrhnout hlavní dějovou linii - intrikánství sobeckého Scarpii a utrpení Florie Toscy.
Představení 23. února 2002 se stalo díky výbornému pěveckému obsazení skutečným svátkem. Hvězdou večera se v roli barona Scarpii stal Richard Haan. I přes lehké dozvuky nedávné hlasové indispozice je na první pohled patrné, že role narcistního tyrana patří vedle Straussova Jochanaana k jeho nejlepším jevištním kreacím vůbec. Roli zpívá s obrovským požitkem a uvolněním. Je mistrem přeměn - před Toscou obratně rozehrává teatrální drama. Každý svůj pohyb, každé gesto má předem vypočítáno, tak, aby dosáhl svého cíle. Škála jeho výrazových prostředků je velmi široká: od úlisného svůdce až po odporného démona. Jen málo interpretů je na českých jevištích schopno podat některou ze svých rolí tak podmanivým způsobem jako Richard Haan Scarpiu.
Jeho výkon v pozitivním slova smyslu ovlivnil i Toscu Andy-Louise Bogzy. Herecky je dokonalou představitelkou titulní hrdinky. Stačí si všimnout výrazu v jejím obličeji, když Scarpiovi pomocníci přinášejí zmučeného Cavaradossiho. Pěvecky si prozatím udržuje vysokou úroveň, k naprosté dokonalosti jí však scházejí některé technické detaily. Mám na mysli především její „šizená“ piána. I herecký výraz pěvce by měl vycházet z jeho hlasové techniky a schopnost zpívat „messa di voce“ je základním výrazovým prostředkem pěvce. Díky své nedbalosti proto nedokázala dostatečně odstínit žárlivost od projevů lásky v prvním jednání a její „Vissi d´arte“ bylo víc o zpěvu „na efekt“, než o bolesti a pokoře utrápené Toscy. Absencí pián navíc nedodržuje nezbytnou hlasovou hygienu. Není divu, že ve třetím jednání byla na jejím hlase patrná únava. Je škoda plýtvat s takovým hlasovým potenciálem!
Příjemným překvapením byl jistě pro diváky výkon zaskakujícího Igora Jana v roli Cavaradossiho. Od časů Valerie Popova a Giancarla Ruggieriho Brno nemá solidního představitele této role a kupříkladu kreace Romana Sadnika byly ostudnou, až tragikomickou parodií na italskou operu. Igor Jan vedle toho zaujme dobře stavěným hlasem italského témbru, bohužel stoupání k výškám mu dá někdy víc práce, než by bylo příjemné. I když „E lucevan le stelle“ podal s nadbytečnou dávkou emocí, je to konečně Mario, na kterého stojí za to jít.
Také ostatní interpreti si nechali na svých partech záležet. Příjemně překvapil Ladislav Mlejnek (Angelotti), jehož výkony se v této roličce poslední dobou výrazně zlepšily. Pro Jana Hladíka jistě nebylo snadným úkolem ztělesnit kostelníka po téměř nedostižných kreacích Richarda Nováka v této roli. Přesto odvedl profesionální výkon na vysoké úrovni. Dirigent Jan Zbavitel dodal s orchestrem celému představení tu pravou dramatickou atmosféru a příjemně překvapil svižnějšími tempy v prvním dějství. Ostatně ten, kdo slyšel 19. ledna letošního roku na Českém rozhlase přenos Toscy z Metropolitní opery, si může pro srovnání udělat obrázek o tom, na jaké úrovni se u nás italská opera (alespoň občas) hraje. Myslím, že na tom nejsme tak zle.
Premiéra 15. března 1996 v Janáčkově divadle
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek