Nad duchovními ohlasy
Jedním z tradičních míst konání koncertů mezinárodního festivalu duchovního umění Svatováclavské slavnosti se stala Jubilejní synagoga a jako jedno z pořadatelských míst byla zvolena i pro jeho desátý ročník. Na koncertě 25. září se však bohužel setkalo příliš protichůdně působících prvků, než aby koncert bylo možno označit za zdařilý. Už jeho název –– „Duchovní ohlasy v židovské hudbě“ – se míjel s dramaturgií. Na programu byla díla Petra Pokorného, Gideona Kleina, Arnolda Schönberga, Viktora Ulmanna a Alexandra Zemlinského.
V širším slova smyslu bychom mohli považovat za „duchovní“ inspiraci křehký symbolismus Maurice Maeterlincka nebo milostnou poezii Louďse Labé, považovat však za „duchovní ohlas“ dodekafonní strukturu Schönbergových klavírních cyklů op. 11 a op. 19 žádá hodně velkou výkladovou licenci. I na otázku, zda skladby tohoto koncertu reprezentují židovskou hudbu, bychom vlastně museli odpovědět záporně. Otázku, co je vlastně židovská hudba, klademe z hlediska religiózního nebo etnického. Zemlinskému, Schönbergovi, Kleinovi i Ulmannovi byl židovský původ „připomenut“ teprve zákony Třetí říše a právě ony ztotožňovaly židovský původ se stylovými znaky (v jejich výkladu negativními) tvorby. Všichni čtyři jmenovaní skladatelé se však ve své době podíleli na kultuře střední Evropy. S místem konání – Jubilejní synagogou – neměl tedy zvolený program nic společného. Prostor neposloužil ani akusticky. Nejen, že nemohlo být rozumět, ale nepomohl ani úzkému, rovnému, ostrému hlasu Stephanie Haas. Stephanie Haas nevystupovala v Praze poprvé. Píseň Petra Pokorného Fastnacht je jí věnována a v její interpretaci ji už známe. V dalším programu však tentokrát Stephanie Haas neudělala dobře, zvolila-li namísto šansonového či songového repertoáru (jako byl při jejím nedávném vystoupení v Praze Kurt Weill) náročné písně s velkým rozsahem, vyžadující hlas, schopný dynamických a barevných odstínů. Ať už se jednalo o Tři písně op. 1 Gideona Kleina či Šest sonetů podle Louďse Labé Viktora Ulmanna, byly po této stránce za hranicemi zpěvaččiných možností. V níže položených Šesti zpěvech Alexandra Zemlinského ji ovšem zase překrýval zvuk klavírního doprovodu. Pianistka Gunilde Cramer kromě doprovodu písní zahrála oba výše zmíněné Schönbergovy cykly (Šest malých kusů op. 19 a Tři kusy op. 11) s technickou jistotou, ovšem na špatném nástroji a v naprosto nevyhovujících akustických podmínkách. A tak pro mne nejhezčím zážitkem byly poetické překlady Petra Pokorného v programu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek