zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Přípravy Popelky v Maillotově působivé verzi vrcholí

Popelka (Zdroj Pavel Hejný)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Pohádku POPELKA na hudbu Sergeje Prokofjeva připravuje soubor baletu Národního divadla na 14. a 15. dubna 2011 po Svěcení jara jako svou druhou velkou premiéru sezony. Mimořádná podívaná není určena jen dětem, ale díky jedinečné fantazii tvůrců může zaujmout i dospělé. Vizuální zážitek umocní živá hudba: hraje orchestr Národního divadla pod taktovkou Sergeje Poluektova.

Balet Popelka se na prknech historické budovy ND objeví již pošesté. Petr Zuska, umělecký šéf baletu ND, o ní napsal: „Tentokrát půjde o šarmantní verzi vynikajícího choreografa a režiséra Jeana-Christopha Maillota, jenž je rovněž dlouholetým šéfem slavného souboru Ballets de Monte Carlo, pro který bylo toto představení před 12 lety vytvořeno.“

Pro nastudování se souborem ND vybral Petr Zuska Popelku, neboť ji považuje za jeden z vrcholů Maillotovy tvorby, a sice pro všestrannou divadelnost působící téměř na všechny smysly. Vysoce hodnotí původnost multifunkční scény, jemnou extravaganci kostýmů (obojí je dílem Jérome Kaplana), citlivou režii i bohatou choreografii J.-Ch. Maillota.
Maillotovi se totiž představa zjevného zla ve staré Perraultově pohádce jevila jako příliš prostoduchá. Toužil po tom, aby jeho postavy na jevišti skutečně ožily, nechtěl, aby vnitřní zlo bylo prvoplánově ilustrováno jednoznačnou vnější ošklivostí či směšností. A tak pro podtržení svého záměru využívá i svérázně stylizované gestiky a mimiky.
Významný choreograf, nositel mnoha ocenění a čestných řádů, by nebyl Francouzem, kdyby jeho dílo neneslo i lehounké dotyky Erótovy. Petr Zuska navíc upozorňuje, jak si Maillot hraje s přirozeným i nadpřirozeným a „otevírá obrázkovou knihu, která je nám známá i neznámá...“ Pro pohádku přitom i tentokrát zůstává tím podstatným velká lidská láska, která překoná všechno zlo a intriky.

22.2.2011 00:02:47 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky