Král klezmeru a Breinerovo Concerto sinfonico pro Gioru
autor: Z webu
zvětšit obrázek „Před lety jsem seděl v malém torontském kinu na nepříliš dobrém filmu a snažil se dešifrovat zvuk nástroje, který byl použit v nahrávce filmové hudby. Hoboj, Panova flétna, tárogató ... anebo že by skutečně klarinet? Byl to klarinet a byl jsem jím tak fascinován, že jsem zůstal do úplného konce v očekávání, že se z titulků dozvím, kdo dokáže hrát na klarinet způsobem, jaký jsem do té doby nikdy neslyšel ...“ – popisuje košický rodák, v New Yorku žijící odchovanec kompoziční třídy Alexandra Moyzese z bratislavské VŠMU Peter Breiner (1957), dojem, jakým na něho poprvé zapůsobila hra nekorunovaného krále klezmerských klarinetristů Giory Feidmana, který vyústil ve vzniku jemu dedikované koncertantní skladby. V české premiéře v jeho provedení zazní pod skladatelovou taktovkou na večeru Státní filharmonie Košice 25. května 2010 v Rudolfinu.
Giora Feidman začínal svou profesionální hudební dráhu v osmnácti letech v symfonickém orchestru známého Teatro Colón v rodném Buenos Aires, kam jeho rodiče uprchli z Moldávie před nacistickou perzekucí. V pouhých jednadvaceti se na doporučení dirigenta Paula Kleckiho stal členem Israel Philharmonic, kde průběžnou spoluprací s dirigenty formátu Leonarda Bernsteina, Johna Barbirolliho, Rafaela Kubelíka, Eugena Ormandyho a samozřejmě šéfa orchestru Zubina Mehty brzy zaujal pozici předního sólisty. Další zlomu ve Feidmanově kariéře nastal v roce 1975, kdy s vlnou obnoveného zájmu o klezmer odejel do New Yorku a následoval příkladu svého otce i děda, kteří byli venkovskými šumaři a vyhrávali v zapadlých židovských štetlech mezi Dněstrem, Dunajem, Prutem a Černým mořem na svatbách, bar micvah a podobných slavnostních příležitostech. Feidman brzy opanoval trůn těchto novodobých, zpravidla už akademicky vzdělaných klezmorim, a dosáhl až na prestižní cenu Grammy, když spolu s Itzhakem Perlmanem nahrál soundtrack k oscarovému filmu Stevena Spielberga Schindlerův seznam. Nerezignoval ovšem ani na postavení koncertního sólisty, jak dokazují jeho častá vystoupení a nahrávky např. se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, smyčcovými kvartety Arditi a Kronos včetně Mozartova klarinetového kvintetu i koncertu KV 622, který přednese v první polovině pražskojarního koncertu spolu se současným šéfdirigentem Košické filharmonie Zbyňkem Müllerem.
Concerto pro Gioru vytvořil Peter Breiner na půdorysu čtyřvěté stavby Mahlerovy První symfonie se shodně německy pojmenovanými částmi a místy i názvuky na její intonační materiál. Nechybějí ovšem ani ozvěny prastarého šofaru či nápěvků šadchenů, židovských dohazovačů vychvalujících své „zboží“ a vyzývajících v rytmu rozpustilé doiny k svatebnímu tanečku. Vcelku převážně rozverný ráz skladby jakoby připomínal fanfarónský zpěv mlékaře Tovjeho z legendárního Šumaře na střeše. Útržkovité klezmerských motivy se střídají s akordeonovými přiznávkami tanga Feidmanovy rodné Argentiny, s rytmy jazzu a v neposlední řadě – skladatelovými ústy – „vzpomínkami na mládí v Košicích, když základní téma je převzaté z violového Concertina, které jsem napsal pro svého spolužáka z košické konzervatoře a před třiceti lety byl mojí první vlastní nahrávkou v tamním rozhlase ...“. Světová premiéra koncertu se uskutečnila v podání Giory Feidmana a košické Státní filharmonie 6. března 2008 v Košicích.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala celý článek
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek