zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Houslistka Pamela Franková na CD

Houslistka Pamela Franková na CD

autor: archiv   

zvětšit obrázek

První pohled na buklet kompaktního disku Pamely Frankové a Akademie sv. Martina v polích (umělecký vedoucí Kenneth Sillito) s dirigentem Nevillem Marrinerem nebudí emoce. Stránka je nevzrušivá, přesto upoutá milým ba zářivým úsměvem z portrétu americké houslové virtuosky Pamely Frankové. Černobílá podobenka je podložena slabě šedivým podkladem, který opakuje fotografii a přidává umělecky přiloženou hlavici houslí. Potřebné údaje a rozpis hudby do tracků najdeme na zadní straně textové knížky, jakož i na zadní straně obálky – vše ve vyčerpávající podobě. Nechybí samozřejmě nepřehlédnutelně žluté logo vydavatelství Hänssler. Autor textu bukletu Sebastian Urmoneit píše s erudicí a s publicistickým talentem – využívá citací z dopisů skladatele Maxe Brucha a jeho přátel, jakož i z biografické hudební literatury. Text je k dispozici ve dvou mutacích – německy a anglicky. Americká houslistka Pamela Franková nahrála řadu titulů, houslové skladby Franze Schuberta realizovala za klavírního doprovodu svého otce Clauda, houslové koncerty Wolfganga Amadea Mozarta nahrála s Orchestrem Tonhalle Curych a dirigentem Davidem Zinmanem, houslové skladby Antonína Dvořáka a Josefa Suka natočila s Českou filharmonií a pod taktovkou sira Charlese Mackerrase. V její diskografii najdeme soubor deseti houslových Sonát Ludwiga van Beethovena, houslové sonáty Johannesa Brahmse, Trio g moll Fryderyka Chopina a Klavírní kvintet Pstruh Franze Schuberta – to vše u dalších čtyřech labelů. Pamela Franková není tedy u nás neznámou osobností, rozhodně patří k renomovaným houslistkám. Její titul u firmy Hänssler vyšel v roce 2004, ale tři skladby Bruchovy byly natočeny už o tři roky dříve koncem ledna roku 2001 v Síni Henryho Wooda. Dramaturgie vytvořila projekt o třech skladbách Maxe Brucha, které jsou v daném žánru prvním opusem – tedy Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll, op. 26, první řada Švédských tanců op. 65 – I. řada a Symfonie č. 1 Es dur, op. 28.

V nahrávce Koncertu pro housle a orchestr č. 1 g moll německého skladatele má sólistka hřejivý, cituplný tón a v brilantním přednesu doslova daruje posluchači nadpozemsky krásné melodie. Snad nejlíbeznější část díla – druhá věta Adagio, je v porovnání s třívětým rozvrhem, jakousi zpomalenou a vroucnější částí hudby, která omamuje už v první větě. Třetí věta koncertu Finale. Allegro energico je jakýmsi mužným závěrem celého emocemi nabitého díla a důstojnou polohu zajišťuje v tomto případě větší účast orchestrálního zvuku. Nádherný hlas houslí Pamely Frankové se ovšem v celém průběhu takřka nemění – jak v úvodní větě tak v hluboce lyrickém Adagiu je barevně bohatý, naléhavý, suverénně probíhá brilantními pasážemi, neplýtvá vibratem, samozřejmě dostatečně uplatněným v příslušných citově funkčních pasážích, zvláště v hluboké houslové poloze. Spolu s Akademií sv. Martina se precizně doplňují v dynamické hladině od nejjemnějších pianissim k velkému zvuku. Pamela je přesvědčivá i v ostřejším nasazení, nejen v lyrické snivé poloze, která tvoří větší část Adagia. Bruchovo nejslavnější dílo je na kompaktním disku následováno suitou sedmi částí I. řady Švédských tanců, op. 65. Vedle houslového koncertu a první symfonie se jedná o dílo pozdější. Všechny tance – třebaže se taneční formě švédské provenience podobají asi tak jako Dvořákovy Slovanské tance svým předlohám ze střední, východní a jižní Slávie – jsou opatřeny prostými tempovými označeními, aniž by nám Bruch jejich charaktery či původní předlohy přiblížil. V Bruchově romantickém chápání a tvorbě to nejspíše nebylo tak důležité – podobně se vypořádal se svou poněkud slavnější Skotskou fantazií, kterou vystavěl z melodie Hey Tuttie Tatie. Švédské tance jsou řazeny do kontrastního tempového plánu takřka doslova ve střídání protikladů pomalu – rychle, přičemž v rámci jednoho kusu vede hudbu nejen v dynamickém ale i tempovém pohybu. Švédské tance jsou romanticky vlídné a Bruch i zde využívá svou obdivuhodnou schopnost melodického daru. Pro Akademii sv. Martina v polích, je tato hudba jistě příjemným úkolem, který přednáší hravě ale s porozuměním jak národnímu švédskému melosu, tak umělé transparenci německého romantického skladatele a konec konců také dobové poptávce po národních ohlasech obrozeneckého 19. století. Švédské tance, které jsou na titulu společnosti Hänssler intermezzem mezi slavným houslovým koncertem g moll a seriózně vystavěnou první symfonií skladatele. Nejsou ale nikterak vedlejším prvkem, naopak zcelují program, v němž je nezbytné spíše neutrálním dílkem odlehčit vrcholný prožitek první skladby od očekávané a konečně i naplněné, spíše vážné symfonické promluvy. Max Bruch napsal svou Symfonii č. 1 Es dur, op. 28 pouhé dva roky po geniálním houslovém koncertu g moll a učinil tak na radu dirigenta Hermanna Leviho, jemuž ovšem z opatrnosti zatajil, že má doma už tři neuveřejněné symfonie. První číslovaná symfonie vzniká tedy až po třech symfonických studiích a je ohlasem nejen na hudbu Felixe Mendelssohna- Bartholdyho (Scherzo na Sen noci svatojánské, třetí věta Quasi fantasia na Skotskou symfonii), ale i na svou vlastní imaginaci – v poslední větě navazuje na proslulý houslový koncert g moll. Akademie sv. Martina v polích vedená dirigentem Nevillem Marrinerem hraje skvěle. Úvodní Allegro maestoso okouzlí nádherně romantickým narůstáním zvuku od tajemného pianissima do pochodového mezzoforte vystřídaného zpěvnou pasáží takřka serenádové intimity s krásným romantickým koloritem, která přichází po vzrušujícím dynamickém vrcholu. Předepsané maestoso naznačené v úvodní pasáži větu završuje a hudba přechází do svižného Scherza, které Marriner vede s obdivuhodným smyslem pro orchestrální barvy a s vynikajícím řešením tempa. Třetí věta Quasi Fantasía. Grave přináší změnu veškeré hudby, která ztemní, zpomalí svůj běh a vstupuje do údolí šerosvitu, který se vznáší nad střídajícími se melodiemi. Finální věta je – vedle stále přítomné melodické invence především grandiózní ba pompézní. Akademie sv. Martina vedená sirem Nevillem Marrinerem neochvějně podává dokonalý výkon hudby v jejím nejvlastnějším poslání, je to skutečně povznášející necelá půlhodina symfonické hudby. Max Bruch věnoval toto dílo, svou první Symfonii Es dur, op. 28, Johannesu Brahmsovi, který ji pochválil a vyzdvihl především druhou větu, mendelssohnovské Scherzo.

HÄNSSLER CD 98.390 P 2004
Max Bruch: Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll op. 26, Švédské tance op. 65, Symfonie č. 1 Es dur, op. 28.
Pamela Franková (housle), The Academy of St. Martin in the Fields, umělecký vedoucí Keneth Sillito, dirigent sir Neville Marriner. Nahráno v Henry Wood Hall, 26.–28. ledna 2001, produkce a digitalizace Andrew Keener, mistr zvuku John Timperley a David Walter, redaktor John H. West. Celkový čas 63:22
Zdroj Hudební rozhledy 07/ 2009 - Rafael Brom

3.8.2009 01:07:06 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...