zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Padesátka Ivy Bittové

hudebnice Iva Bittová

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

„Snažím se prostě každý krok správně našlápnout," řekla nedávno Iva Bittová, která právě oslavila padesátiny a která se vzpírá jednoznačnému zařazení do umělecké kategorie. Zprvu herečka divadelní (Divadlo na provázku) i filmová (nejnověji hlavní ženská role ve filmu Alice Nellis Tajnosti), ale v posledních desetiletích především unikátní hudebnice (především zpěvačka a houslistka) , známá nejen u nás, ale především na zahraniční scéně.

Iva Bittová je bytostnou muzikantkou, sama je si zdrojem i nástrojem. Svým repertoárem zasahuje do různých hudebních žánrů od alternativy přes jazz, rock až po klasiku. Její hudba, často ozvláštněná vzdechy, smíchem, pláčem, chrčením a skřeky, rozhodně nepatří do středního proudu, ale při koncertě dokáže strhnout jakékoli publikum. Hudební projev Bittové je nezařaditelný. "Ráda zkouším všechno. Důležité je nebát se a nacházet v muzice především samu sebe. Když má muzikant správně otevřenou duši, tak ta ho vlastně vede sama," říká. Iva Bittová se narodila 22. července 1958 v Bruntále jako prostřední ze tří dcer Kolomana a Ludmily Bittových (její sestrou je Ida Kelarová) . Otec pocházel z jižního Slovenska a byl všestranný muzikant. Maminka vyrostla v jiném zpěvném kraji, Moravském Slovácku, a celý život zpívala v různých pěveckých tělesech. Díky rodinnému zázemí se Bittová dočkala muzikální průpravy už v dětství, její profesionální dráha ale vedla oklikou přes herectví. V Brně vystudovala hereckou konzervatoř, přes deset let pak působila v divadle Husa na provázku a objevila se i v několika filmech (Ostrov stříbrných volavek, Růžové sny). Upozornila na sebe ale hlavně rolí Eržiky v Baladě pro banditu, kterou debutovala v divadle a později ji ztvárnila i ve filmu. I této profesi má ale velmi ambivaletní vztah: "Nevěřila jsem, že je to povolání nebo práce, která by mne naplňovala tak jako hudba." Proto Bittová v 80. letech, na vrcholu svých hereckých úspěchů, opustila svět divadla i filmu a po letech opět vzala do ruky housle. Do povědomí vstoupila v nezvyklém duu s bubeníkem Pavlem Fajtem, se kterým i několik let žila a s nímž v roce 1987 vydala první desku. Následovala spolupráce s kapelou Dunaj, kde housle či violu nahradil masivní zvuk rockové sestavy. Za poslední roky přinesla muzikantka na hudební scénu mimo jiné písničkový projekt Bílé inferno (1997) s kytaristou Vladimírem Václavkem či album Ples upírů (2002) s holandským komorním orchestrem Nederlands Blazer Ensemble. Pracovně se potkala i s newyorským Bang on a Can All-Stars, se kterým koncertovala i v Carnegie Hall a natočila album Elida (2005). Vydala album s techno-houseovým DJ Javasem či japonským elektronickým producentem Susumuem Yokotou. Do klasické hudby vkročila s cyklem Leoše Janáčka Moravská lidová poezie v písních (2004), který natočila se Škampovým kvartetem, a rolí Dony Elvíry v Mozartově opeře Don Giovanni pronikla i do opery. Před dvěma lety natočila s Vladimírem Godárem album Mater a loni s ní spolupracoval kontrabasista Jiří (George) Mráz a pianista Emil Viklický na projektu Moravian Gems, v němž se vrátila k folklórním začátkům. Iva Bittová nyní pilně koncertuje s řadou různých spoluhráčů v rámci několika zcela odlišných hudebních projektů. Vystupuje sólově, v duu s česko-americkým kontrabasistou Georgem Mrázem i s jazzovým tělesem, v němž je doprovází například pianista Emil Viklický. Počátkem července ji zase na pražském koncertě doprovodili jazzový kytarista David Dorůžka a její šestnáctiletý syn, klavírista Antonín Fajt. Její další spoluhráčkou je pianistka Lisa Mooreová, vystupuje rovněž se Škampovým kvartetem. Stále koncertuje se slovenským souborem Solamente naturali a sborem bratislavské konzervatoře v projektu Mater slovenského skladatele Vladimíra Godára. " Absolvuje i 15 koncertů po celé Evropě v jednom měsíci, takže nyní se rozhodla trochu kumulovat energii – chystá se odpočívat v ve svém dočasném útočišti v lesích poblíž New Yorku, kam přesídlila z Moravy. Ale hned vzápětí se prý pustí do nového projektu ¨s newyorským orchestrem Bang On A Can - All Stars a další spolupráci plánuje také s americkým souborem Wendy Osserman Dance Company.

28.7.2008 22:07:06 JaSop | rubrika - Výročí

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek

další články...