zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pop-rockové pódium: Tata Bojs

Pop-rockové pódium: Tata Bojs

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Úspěšný koncert z vyprodané pražské T-Mobile Areny (2005). Režie J. Kohák
Tata Bojs se zakládají ve druhé polovině osmdesátých let na základní škole Sušická, kde se osudově potkávají budoucí baskytarista Mardoša, bubeník Milan Cais a kytarista Mareček Padevět. První koncert odehrají v roce 1988 v tělocvičně TJ Spartak Dejvice na hanspaulském festivalu. Počáteční sympatické neumětelství kompenzují energií, humorem, ale rovněž schopností vymyslet chytlavou písničku. Stávají se vítaným zpestřením koncertů známějších skupin, které si je s oblibou zvou jako předkapelu. V roce 1991 vydávají koncertní kazetu Šagali šagáli, začínají vystupovat samostatně a jejich divadelně koncipované koncerty (zejména v domovském klubu Delta) si získávají popularitu mezi gymnaziální mládeží. V momentě, kdy mají k vydání připravené Ladovovo album (1995) opouští kapelu kytarista Mareček Padevět.

Po mezifázi, vyplněné záskokem Ondřeje Ježka a Františka Štáfka ze spřátelených OTK, nastupuje v roce 1995 na post kytaristy Marek Doubrava. V nově utvořené trojicí natáčejí alba Ukončete nás a poloakustický živák Nekonečná stanice - takřka crossoverová tvorba tohoto období znamená nejen přitvrzení, ale rovněž slyšitelný muzikantský posun. V letech 1996 a 1997, krom častého koncertování, připravují s týmem kolem mladého režiséra Martina Krejčího dva ročníky velkolepé multimediální akce nazvané Tashow. Invenční skloubení koncertu, divadelního představení a filmových projekcí nemá u nás obdoby a zřejmě zůstane jejich nejpodceňovanějším počinem. Přelomový je rok 2000, kdy vychází výborné album Futuretro a Tatabojs nejenže se dostávají do rádiových rotací a tím i do širšího povědomí, ale hlavně se při nahrávání seznamují se zvukařem a producentem Dušanem Neuwerthem a se zpěvačkou Klárou Nemravovou. Invenční kombinace taneční a kytarové hudby jim získává čím dál tím početnější publikum a rovněž respekt mezi odborníky - výsledkem je nominace na výroční ceny akademie populární hudby Anděl 2000 za nejlepší album a (paradoxně) objev roku a Anděl 2001 pro Martina Krejčího za nejlepší klip (ke skladbě Duševní). Přichází však rána v podobě odchodu Marka Doubravy, který se chce nadále intenzívněji věnovat své kapele. Nahrazuje ho další talentovaný kytarista Maťo Mišík a v roce 2002 společně vydávají Biorytmy. Producentsky se na nich opět podílí Dušan Neuwerth a pěvecky i autorsky "neustálý host" Klára Nemravová. Úspěch alba je stvrzen předáním zlaté desky, dvěma cenami Anděl 2002 a vyprodaným koncertem na pražské Brumlovce. V roce 2003 dochází k další personální výměně, když Maťo Mišíka střídá Vladimír Bár. Následuje další úspěšné vystoupení na Brumlovce. Krátce nato si Tata Bojs na Deltě zařizují studio Gui-tón, v němž natáčejí odvážné koncepční Nanoalbum. A následuje koncert v zaplněné T-Mobile areně v říjnu 2004, konaný v rámci Nanotour, jehož záznam nyní můžete sledovat.
Vysílání: 03.12., 20.25 hod., ČT art
Opakování: 07.12., ČT art

1.12.2013 16:12:44 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 22 (2023) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Hudební tipy 24. týden

Rockfield, studio rockových hvězd

Karel Gott – úsměvy nehasnou
Netradiční pohled na legendárního zpěváka, který měl kromě obrovského ta ...celý článek


Koncert turbošansonové kapely Poletíme?

Poletíme?

Poletíme?
Spontánní a osobitý koncert brněnské turbošansonové kapely k příležitosti jejich patnáctého výroč ...celý článek


Hudební tipy 23. týden

Televizní písničky a songy Michala Bukoviče

Zlatá lýra: Nová vlna (7/10)
Poutavě vyprávěný příběh slavného hudebního festivalu, který milovali hudebníc ...celý článek



Časopis 22 - sekce