zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské klavírní duo

Pražské klavírní duo ve Smetanovì síni

  

Vnější rámec koncertu, který 27. června uspořádala ve Smetanově síni správa Obecního domu, byl skromnější, než si výjimečnost této události zasloužila: pó-dium se dvěma klavíry pro Pražské klavírní duo – Zdeňku Kolářovou a Mar-tina Hršela sice zdobila dvě loga ma-rián-sko-lázeňského Chopinova festivalu, v parteru usedli významní hosté včetně prof. Ivana Klánského, ale publika bylo žalostně málo; na tyrkysovém podkladu s „kolážovou“ fotografií Zdeňky a Martina Hršelových byly sice správně uvedeny názvy hraných děl (detailní označení skladeb bylo ovšem vytištěno písmem tak droboučkým, že se v příšeří sálu dalo přečíst jen s obtížemi), chyběla však nejen nejzákladnější data u jmen autorů, ale i jakékoli informace o jejich dílech…

Za to ovšem nenesou odpovědnost interpreti: ti se navíc museli vypořádat i se změnou běžných akustických poměrů v sále, ve kterém – chybí-li publikum – splývá klavírní zvuk do stěží „čitelné“ skrumáže. Obstáli-li za těchto okolností manželé Hršelovi na výbornou, potvrzuje to jejich výsostné postavení v oboru, který u dvou klavírů pěstují s velkou pílí a umě-leckou zodpovědností už od roku 1989, kdy spolu začali systematicky pracovat.
Mozartova Sonáta D dur (K. 448) přinesla v jejich podání až akademicky přísnou péči o detail s rysy slohové dokonalosti – ale na druhé straně i imponující muzikantskou radostnost a uvolněnou hravost; Chopinovo o poznání -robustněji zahrané Rondo utrpělo kupodivu akustickým handicapem podstatně méně, než křehká hudba Mozartova.
Příjemným překvapením bylo i finální číslo prvé poloviny programu. Z Lutoslawského Variací na Paganiniho téma probleskuje autorův smysl pro téměř karikaturní zkratku, náladová pestrost a har-monická vynalézavost, která známé prosté téma proměňuje do mnoha odstínů. Po pauze jsme pak slyšeli Lisztovu vlastní úpravu notoricky známé symfonické básně Lés Préludes; oproti „klasickému“ orchestrálnímu zvuku dovoluje tato verze detailněji poznat Lisztovu kompoziční techniku a také zbavit celé dílo aspoň do jisté míry příliš nápadného patosu. Ani Hršelovi se tu ale v agogickém zvrásnění lyrického druhého tématu lehce sentimentálnímu změkčení výrazu neubránili.
Zato scherzově živé Allegro Jiřího Strajcovského, solidně vystavěné a ve zvuku i v technice oslnivě brilantní, zahráli Hršelovi se zářivě suverénní samozřejmostí. Martin Hršel pak odložil frakový kabátec a na pořad přišla Gershwinova úprava Rhapsody In Blue pro dva klavíry. Úprava dobře postihuje ryze hudební obsah skladby; kontrastní napětí, které sledujeme při provedení Rapsodie s orchestrem, je v této verzi pochopitelně poněkud oslabeno, zůstávají však výrazná témata, bohatá harmonie a pestře proměnlivá rytmika.
Na výkonu manželského páru bylo dobře možné sledovat vzestupný vývoj jeho partnerského srozumění i cestu k úkolům stále náročnějším: Hršelovi se shodují ve výrazu, v technice, v agogickém a dynamickém rozvrstvení partů a v pozornosti ke každé maličkosti v předloze. Navíc potěšilo zjištění, že takovou péči věnují nejen reprezentativním koncertům (viz o tom např. v recenzi koncertu Pražského klavírního dua 18. 4. z pera Jaroslava Smolky v č. 6, str. 13), ale i programům s poněkud „oddechovějším“ repertoárem. Hru na dva klavíry chápou totiž jako úkol stejně významný, jako působení sólistické, a sys-te-ma-tič-nost jejich přípravy se logicky zúročuje ve výkonech, jež bez nadsázky obstojí v konkurenci s evropskou špičkou.

11.9.2001 Petar Zapletal | rubrika - Festivaly

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 ...celý článek


Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kultovní punkový opus Jubilee

Jubilee

Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

další články...