zvláštní poděkování
Quantcom.cz

OLDstars v Kutné Hoře zahrají Hamleta, Mastičkáře i Mars

Hamlet (OLDstars)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Studentská umělecká skupina OLDstars plánuje další ročník svého tradičního letního benefičního divadelního projektu OLDstars on the ROAD. Jako lokaci si opět vybrala Středočeský kraj. Původními divadelními projekty ožije bývalou vodní nádrž Sukov i veřejná prostranství historického centra Kutné Hory. Přímo pro Kutnou Horu nazkouší studenti dva diametrálně odlišné tituly: postapokalyptickou hru hvězdy evropského divadla Maria Von Mayenburga MARS a torzo nejstarší české dochované divadelní hry - středověkého MASTIČKÁŘE. Od 9. do 11. 7. pak bude marathonem studentského divadla okupovat rozlehlý hradní areál Točník. 13. - 16. 7. otestuje novou nečekanou lokaci v centru Prahy - pro podkroví Solné věže Dominikánského kláštera připravuje sitespecific premiéry dvou slavných divadelních textů: VOJCEK a CALIGULA.

Následovat bude do konce července divadelní turné s cestovní verzí inscenace HAMLET. Odstartují z Kutné Hory, s divadelní dodávkou pak mladí herci navštíví kromě hradu Točník, zámek ve Zruči nad Sázavou či v Libochovicích, Nymburk, Benešov, Litoměřice, Vrdy, Malešov, hrad Pecka nebo klášter v Roudnici nad Labem. V moderním překladu Martina Hilského vznikl redukcí původního počtu postav sevřený tvar, který mužskou energií pokouší alžbětinskou divadelní tradici. Na prázdném jevišti, inspirováni renesančním kostýmem, bojuje šest mladých mužů s blankversem, předsudky, přehnanými ambicemi, nenaplněnými plány i nespravedlností.

O roli Hamleta v generační zkratce se dělí jedni z nejmladších představitelů ikonického hrdiny Matěj Zahajský a Sebastian Vopěnka.

  • O čem je pro Vás Hamlet?
    SEBASTIÁN: O pokrytectví a falši společnosti i lidí…
    MATĚJ: O zradě a lásce, což jsou taková relativně klasická témata.
    SEBASTIÁN: Z pozice Hamleta pro mě ale nejvíc o mladém člověku, který tento hnus ,,světa starších” vidí a jemuž se zničí a zpochybní všechny životní jistoty.
    MATĚJ: Téma, které já osobně vnímám jako nejatraktivnější a nejaktuálnější, je především, pohrávání si s významem naší existence. Hamlet polemizuje nad tím, jak je těžké žít a zároveň, jak je složité a zároveň jednoduché nebýt. Slovní hra, která se točí kolem jeho fingovaného šílenství, je taky velmi zábavná. V Shakespearově době se psychické poruchy vůbec netolerovali nebo neřešili, a i proto je hra velmi zajímavá dnes. Zároveň je to další důkaz o Shakespearově genialitě, když dokázal napsat tak nadčasovou hru s takovým přesahem jen za pár dní.
  • Proč inscenovat právě Hamleta ve 21. století?
    SEBASTIÁN: Protože až směšně málo věcí se od Shakespearovy doby změnilo, změnily se možná tak akorát kulisy, ve kterých se situace dějí. Zmíněná faleš a pokrytectví pro nás není nic nového, ale v Hamletovi je přítomných rovin mnohem víc: touha lidí po moci, základní existenciální otázky, nebo pocit osamocení člověka ve světě.
    MATĚJ: Jedním z témat v Hamletovi je i politika. V posledních letech a i teď politika není zrovna disciplína, která by byla jednoduchá a jednoznačná. Věci, které by se dít neměli se dějí v politice velmi často a vůbec bychom je neměli brát na lehkou váhu, i v tomhle nám Hamlet může pomoct. Zrada a láska jsou zároveň témata takřka nevyčerpatelná…
  • V čem je vaše inscenace specifická?
    SEBASTIÁN: Hrajeme si právě s motivy jak dneška, tak alžbětinské doby. Nechci vše prozrazovat, ale například stejně jako tehdy hrajeme v mužské sestavě, muži tedy hrají i ženské postavy a podobně jako většina divadelních souborů v Shakespearově době budeme s inscenací kočovat po krajích - v divadelní dodávce po celé republice.
    MATĚJ: Hodně divadel se snaží inscenovat Hamleta v moderní podobě adaptovaného do našeho času. O to se my snažíme taky, přesto si troufám říci, že jsme specifičtí. Hrajeme okolo dodávky na prázdném prostoru. Kostýmy máme bezčasé, vykazují prvky obou dob. Naše inscenace má také mnohem méně postav a spoustu prvků moderní doby. Scénografie/mizanscéna je uzpůsobená kočovnému divadlu, což byl v Shakespearově době oblíbený způsob hraní divadla. To, že s inscenací objedeme, za necelý měsíc kus republiky pomáhá dostat projektu velmi specifický nádech. Na každém místě bude, totiž bude repríza jiná, ojedinělá a zcela přizpůsobená prostoru, který v daném městě budeme mít k dispozici..
  • Jaké máte s inscenací konkrétní plány?
    SEBASTIÁN: Během července budeme hrát téměř každý den na jiném místě. Na hradech, zámcích, náměstích, v parcích, zahradách i vesnicích. Namátkou navštívíme Kutnou Horu, Nymburk, Vrdy, Zruč nad Sázavou, Brandýs nad Labem, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Benešov, hrad Točník, hrad Pecka, tvrz v Malešově, nebo festival POValeč.
    MATĚJ: Máme v plánu přivézt Hamleta i do míst, kde je divadla běžně nedostatek. Turné bude završením letošního ročníku našeho tradičního divadelního léta OLDstars on the ROAD.
  • Co chcete divákům na regionech sdělit?
    SEBASTIÁN: Rádi bychom jim nabídli nový (nebo staronový) přístup ke světoznámé klasice a snad ukázali, že Hamlet je dnes přítomnější, než si myslí.
    MATĚJ: Ukážeme, že k tomu, aby se dělalo divadlo není potřeba velké jeviště se složitými technologiemi, členitým hledištěm a zázemím. Stačí šest kamarádů a dodávka. Divadlo má totiž stále smysl. I když jsme si přes Covid zkusili, že nám může stačit televize nebo počítač s VOD platoformami. Jedna věc je divadelní inscenaci vidět ze záznamu a druhá inscenaci zažít “tady a teď” společně s ostatními na vlastní kůži. Shakespearovy texty jsou nadčasové a když se vezmou za správný konec, tak mají mnohdy větší přesah, než texty, které vznikají teď.
  • Co je na zkoušení 400 let starého textu nejtěžší?
    SEBASTIÁN: Určitě vypořádání se s básnivým textem. Osvojit si Shakespearův jazyk a užívat ho, jako by šlo o naši řeč stojí nejvíc úsilí.
    MATĚJ: Určitě text. I když je geniální, tak se najdou momenty, kdy se s blankversem ještě peru. Dokonalá a květnatá čeština v překladu Martina Hilského zní skvěle. Abychom mohli v dnešní době 400 let starou inscenaci hrát, je potřeba si za košatými výrazy představit konkrétní věci.

    OLDstars sdružují studenty a absolventy středních a vysokých, nejen uměleckých škol. V Praze provozují ve Vršovicích bytové divadlo H2O v Košické ulici a sklepní prostor HarOLD v nedaleké Charkovské, pravidelně se účastní divadelních přehlídek a multižánrových festivalů v celé republice. Za dvacet let působení uvedli přes 200 inscenací. Doménou OLDstars je participace studentů na provozu umělecké skupiny, včetně řízení jednotlivých projektů. Výtěžky ze vstupného benefičních projektů poukazují na nejrůznější dobročinné účely ve spádové lokalitě. Loňským výtěžkem z divadelních aktivit v Kutné Hoře například přispěli na veřejnou sbírku pro Lavičku Václava Havla v Kutné Hoře.

    www.oldstars.cz

    15.5.2023 17:05:31 Redakce | rubrika - Festivaly
  • Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Festivaly

    Venušiny dny 2024

    Emily (Divadlo NUDE)

    Pražské divadlo Venuše ve Švehlovce uvádí 22. - 28. 4. 2024 devátý ročník mezinárodního festivalu Venušiny dny ...celý článek


    Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

    Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

    Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek



    Časopis 16 - sekce

    HUDBA

    Na prkna MdB se vrátí oratorium Bastard

    Bastard

    „Autorská dvojice Merta-Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roc celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Antologie Krvavý Žižkov

    Přebal knihy

    Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

    další články...