A studio Rubín uvede hru Osobní Fudži
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekRequiem křehkých duší – i tak by se ve zkratce dala popsat připravovaná inscenace pražského divadla A studia Rubín s názvem Osobní Fudži. Režisér Jiří Ondra navazuje na své předchozí práce v tomto divadle a tematicky znovu přispívá k veřejné debatě nad málo diskutovanými společenskými fenomény. Ústředním motivem inscenace je tentokrát sebevražda a její vliv na okruh pozůstalých. Podstatné ale je, že důležitou roli v této inscenaci hraje i naděje. Hereckou čtveřici tvoří Richard Fiala, Jiří Panzner, Tereza Švejdová a Václav Hoskovec.
Premiéra se uskuteční 14. června 2021 v 19:30 hod v A studiu Rubín.
Česká republika se statisticky řadí k zemím s vyšší sebevražedností. Podle Českého statistického úřadu spáchají sebevraždu denně v průměru 4 lidé. U mladých lidí od 15 do 24 let je sebevražda dokonce druhou nejčastější příčinou úmrtí hned po úrazu. Odborníci tvrdí, že velké procento jedinců mladší generace, kteří si vezmou život, má psychické problémy a čím dál větší roli v jejich rozhodnutí hrají také psychoaktivní látky a impulzivita. Jak ovlivňuje sebevražda život blízké osoby? Na to se na základě inspirací děl více autorů japonské zenové filosofie a estetiky i osobní zkušenosti zaměřil autorský tým A studia Rubín.
„Když někdo z našich blízkých spáchá sebevraždu nebo si nešťastně ublíží, může to v nás zažehnout zvláštní druh pocitu viny maskovaný na povrchu. Osobní Fudži je spící sopka v nás, která může jednoho dne vybuchnout. Její výbuch může mít očistné i katastrofální následky,“ přibližuje inscenaci režisér Jiří Ondra a dodává: „V inscenaci proto půjde hlavně o otázky viny, hledání stop v minulosti, hledání příčin jednání a zároveň snahu o uchopení procesu vyrovnávání se s takovým radikálním činem blízké osoby.“
V rámci textu i jeho interpretace tvoří jednu z tematických linií i kvůli reflekci pandemické situaci rok 2020. Je na něj pohlíženo jako rok, který „nebyl“ a současně pořád trochu je i v roce 2021, jako rok, v kterém náhle vznikla časová smyčka tvořící důležitou linku děje. V roce 2020 celosvětově prudce stoupl počet sebevražd napříč věkovými kategoriemi, a právě v tomto roce v inscenaci spáchá z neznámých příčin sebevraždu mladík Akio, jehož snem bylo kvalifikovat se na Olympijské hry 2020 v lukostřelbě. Olympiáda 2020 se nakonec v Tokiu nekonala. Byla přeložena na rok 2021. Přesto její oficiální název zůstal: Tokio 2020. Atmosféra Osobního Fudži evokuje pocit, že rok 2020 nikdy nebyl, současně ho nikdo z pozůstalých není schopen opustit, a to se všemi tragickými i groteskními odstíny.
Jednou z dominantních složek inscenace je autorská hudba
Václava Hoskovce, který představuje mrtvého Akia a zároveň vytváří „živou“ hudbu. Richard Fiala, Jiří Panzner, a Tereza Švejdová hrají kamarády, kteří se snaží vypořádat se sebevraždou blízké osoby. Balancují s myšlenkou, že pro někoho je život jízda a pro někoho brzda. Některé z vícero postav, které herci hrají, se snaží vytěžit z grotesky života maximum i za cenu totálního sebezničení. Jiné váhají s každým krokem tak dlouho, až místo do neznáma nakonec vkročí bez přípravy do propasti. Děj inscenace tak představuje pomyslnou sinusoidu. Každý temný čin je vyvážen (až znevážen) činem světlým a nálada se střídá stejně jako v životě sebevraha.
Další důležitý prvek hraje scénografie Ivany Kanhäuserové. Ta navázala na její spolupráci s režisérem Jiřím Ondrou a jejich experimentální koncept, který je založen na četbě a studiu společných literárních, hudebních i obrazových inspirací, ale především na vzájemné intuici a důvěře. Scénografka svůj výtvarný koncept promýšlela a realizovala samostatně a všechny složky – výtvarná, herecká, režijní i hudební – se na scéně setkaly až při prvním zkoušení.
Premiéra inscenace Osobní Fudži se odehraje v pražském divadle A studio Rubín 14. června. Veřejná generálka se uskuteční 13. června a první reprízy 28. a 29. června.
Vstupenky zakoupíte na astudiorubin.cz.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Hráči v Městském divadle Mladá Boleslav
V mladoboleslavském divadle soubor propadl hazardu. Netřeba se bát, naštěstí jen v rámci chystané nové inscena ...celý článek
Mefisto nepřestává dodnes fascinovat
Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou ...celý článek
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající ...celý článek
MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára
Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva ...celý článek
Štíři z února na jevišti Studia DVA
Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v ...celý článek
Památkově chráněná Reduta se změní v byt
Jeden den v panelovém bytě na sídlišti. Věta, která vyvolává pocit, že se nic neděje. Ovšem nic nemůže být vzd ...celý článek
Nová hudební love story Bestiář
Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege ...celý článek
Časopis 16 - sekce
HUDBA
Mirai - Tomodachi
Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek
OPERA/ TANEC
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Koprodukční dokument o třech mužích
Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek