zvláštní poděkování
Volný.cz

Poslední sezení u doktora Freuda - hlasově vypjatý duel

Pavel Rímský a Martin Finger

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo v Řeznické nabízí divákům další inscenaci komorního rázu. Tentokrát se můžeme těšit na setkání dvou veličin – první vyniká v oboru analytické psychologie a filosofie, druhým je irský spisovatel, jeden z nejúspěšnějších autorů moderní britské historie, tedy Sigmund Freud a C. S. Lewis. Dalším magnetem jsou jejich představitelé Pavel Rímský a Martin Finger. Dramaturgie Divadla v Řeznické nabízí další titul, který zapadá do linie filosofických debat nad otázkami víry, etiky, existence Boha, a dalších morálních hodnot podobně jako je to v případě titulů Odvolání nebo Útěky. Titul Poslední sezení u doktora Freuda od Marka St. Germaina přichází na česká jeviště poprvé. Divák má symbolicky dvě možnosti, kam se pohodlně usadit – buď na své určené místo v hledišti anebo pomyslně na vyhlášenou pohovku v pracovně Sigmunda Freuda.

Autor Mark St. Germain se inspiroval románem The Question of God (Otázka Boha) Dr. Armanda M. Nicholiho. Děj inscenace se odehrává ve Freudově pracovně, která je v prologu ilustrovaná dobovou fotografií. Dialog obou protagonistů se odehrává v křeslech s konferenčním stolkem. Jejich debatu oživují vstupy postav mimo obraz – telefonický rozhovor, rozhlasové zprávy (hlasatel BBC Ondřej Kavan), proslov Nevilla Chamberlaina (Zdeněk Velen), prohlášení krále Jiřího VI. (Radim Špaček). Mark St. Germain nabízí ironicko sarkastické pohledy bezvěrce Freuda, pro kterého je Bohem lidská mysl, mozek pacienta. Proti němu kontruje silně věřící C. S. Lewis. Coby autor fantasy literatury se rovněž dostává do té sféry mozku, kde se rodí fantasie. V tom můžeme hledat průsečík nekompromisního racia s neohraničeným a rozpínavým abstraktem.
Ukazuje se, jak podbízivé jsou vtipy o vážnosti Boha. Vždyť zasmát se lacinému žertu je snazší než napínat svou mysl a začít uvažovat ve vážné debatě. Režisér Radim Špaček nabízí divákovi rytmické podání textu s využitím zejména zvukových scénických efektů (štěkot psa, zvonek telefonu, siréna…). Herce vede v daných kolejích autentického mikrohraní k přesnému vyjadřování. Svou míru působení má i hlasový projev obou hlavních protagonistů. Předpokládám, že jejich hlasové zabarvení hrálo důležitou roli ve volbě obsazení. Pavel Rimský je znám svým charakteristickým dramatickým témbrem. Martin Finger v konfrontaci s tímto chraplákem nabízí uhlazený, až stoicky vyrovnaný hlas. K jeho klidu může někdo konstatovat, že oproti Pavlu Rímskému je v hereckém projevu o úroveň níž, ale dle mého je právě v tom síla napětí. Praktikující věřící by měl v debatách o Bohu nabízet vyrovnanost, a hlavně vroucí lásku. Pro vyjádření obého je pohodová mluva na místě.

Za zmínku stojí hlasový výraz Ondřeje Kavana, hlasatele BBC. Kavanův hlas zní z dobového rádia naprosto neutrálně v precizní dikci a s náležitou temnotou v přesně nasycené přesnosti. V podstatě je zajímavou třetí stranou v daném dialogu. Jak známo, ve třech může vzniknout opozice, dva se nemusí nikdy dohodnout, a pokud ano, je třeba ústupků. Kdo se rozhodne, že bude chtít sledovat debatu Freuda a Lewise v den, kdy Velká Británie a Spojené království severního Irska vstoupí do druhého světové války, nemusí své volby litovat. Je nutné se připravit, že mysl každého diváka bude inspirovaná nejen hlasově vypjatým duelem, ale zejména debatou o Božím bytí, povaze lásky, sexu a smyslu života.
Autor Mark St. Germain; překlad Jitka Sloupová; režie Radim Špaček; dramaturgie Yvetta Srbová; výprava Yvetta Srbová, Radim Špaček.
Osoby a obsazení: Sigmund Freud (Pavel Rímský), C. S. Lewis (Martin Finger), dále mimo obraz Hlasatel BBC (Ondřej Kavan), Neville Chamberlain (Zdeněk Velen), král Jiří VI. (Radim Špaček)

www.reznicka.cz

12.3.2018 20:03:41 Josef Meszáros | rubrika - Recenze