Mistr uměleckého smaltu Petr Bednář
autor: Z webu
Začátkem března byla v galerii Oldřicha Šimáčka ve foyer Moravského divadla Olomouc slavnostně zahájena výstava smaltovaných obrazů Petra Bednáře nazvaná Člověk. Smaltu – prastaré umělecko-řemeslné technice – se programově věnuje nevelký okruh umělců. V České republice se v průběhu minulých desetiletí vyprofilovalo několik výrazných osobností, mezi které patří také výtvarník Petr Bednář.
Výstava nazvaná jednoduše „Člověk“ je výběrem zachycujícím několik období umělcovy tvorby. Díky zkušenostem a důvěrnému dlouholetému poznání složité technologie smaltu dokáže Petr Bednář naplno zužitkovat všechny skrytá bohatství této techniky: mistrně spojuje kov, sklo a oheň, křehkost, bohatství barev, odolnost i neměnnost... Své pojetí světa a vidění přírody a člověka vyjadřuje jasnou, srozumitelně vedenou linií a vysoce kultivovanou výtvarnou zkratkou. Svůj zájem dlouhodobě soustředí na spojení člověka s krásami přírody, na vnitřní prožitek člověka, láká ho také neustálý pohyb a věčný koloběh života a smrti.
Petr Bednář se narodil v roce 1946 v Ostravici a s výtvarným smaltem začal v roce 1972. Svou tvorbu veřejnosti poprvé představil v roce 1976. Tento skromný umělec reprezentoval české smaltérské umění již několikrát na největším mezinárodním setkání smaltérů ve francouzském Limoges, ale i na nejprestižnějších světových přehlídkách tohoto uměleckého žánru v Tokiu nebo německém Coburgu. U nás vystavoval mj. na I. trienále smaltů ve Frýdku-Místku, představil se na velké výstavě v Národním technickém muzeu v Praze a v Poděbradech. Jeho dílo je zastoupeno ve sbírkách řady institucí v zahraničí i u nás (Musée de l´Émail Limoges, Národní technické muzeum Praha, Muzeu Beskyd Frýdek-Místek, Galerie uměleckého smaltu a litiny Frýdlant nad Ostravicí, také v soukromých sbírkách v Evropě). Petr Bednář je jednou z klíčových osobností, které stály při zrodu EMAILARTu, asociace, jejíž smyslem a posláním je oživení a zachování výtvarné tradice smaltu v Pobeskydí. Věnuje se komorní i monumentální tvorbě smaltu, smaltu v architektuře, dále kresbě i malbě. Žije a tvoří ve Frýdlantě nad Ostravicí.
Svou dlouholetou tvorbou položil základ vzniku fenoménu Frýdlantské smaltérské školy, která je charakteristická několika výraznými znaky jako např. využití nových – v Čechách i ve světě běžně nepoužívaných technologických a výtvarných postupů – jako je práce s nerezem, využití podkladového plechu bez základového smaltu a vysokých a strukturovaných vrstev emailu, kolážování, vědomý odklon od dekorativnosti a prvoplánové užitkovosti. Důležitým se stává také humanistický obsah a umělecká výpověď smaltu.
Časopis 38 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
GVUO zahajuje podzimní výstavní sezónu
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, otevírá novou podzi ...celý článek
Časopis 38 - sekce
DIVADLO
Noční spoje - Květy křičí, potichu, ale křičí
Studio Dva divadlo uvedlo ve světové premiéře inscenaci Viliama Klimáčka NOČNÍ SPOJE. Klimáček hru napsal pro celý článek
HUDBA
Koncert The Plastic People of the Universe
The Plastic People of the Universe
Koncert undergroundové skupiny v obnoveném a obohaceném složení. Jejím l celý článek
OPERA/ TANEC
Vilde Frang: Edward Elgar - Violin Concerto
Houslový koncert anglického pozdně romantického skladatele Edwarda Elgara, jehož světová premiéra se slavným h celý článek