Karl Philipp Emanuel Bach a další
autor: Scena.cz
Dominika Hošková je dcera violoncellového virtuosa Jiřího Hoška a jeho posluchačka na Hudební fakultě AMU v Praze. Otec a dcera vytvořili pozoruhodné dílo. Jiří Hošek instrumentoval z moderních kritických vydání obou uvedených koncertů zachované verze pro violoncello s cembalem a realizoval tak možná znění dvou děl z historicky nejstarších vrstev žánru violoncellového koncertu (Karl Philipp Emanuel Bach byl o 18 a Matthias Georg Monn o 15 let starší, než Joseph Haydn). A totéž udělal se zajímavými romantickými charakteristickými skladbami pro violoncello a klavír Jacquesa Offenbacha. Dominika Hošková tato díla nastudovala a nahrála v plzeňském rozhlasovém studiu s tamním orchestrem – jak známo kdysi Plzeňským rozhlasovým orchestrem – v kvalitě, která umožnila vydání na CD. Je to možná cesta rozšiřování violoncellového repertoáru. Vzpomínám, kolik úsilí věnoval takové činnosti Hoškův učitel, nejslavnější český violoncellista Miloš Sádlo. Jeho partitury nebyly vždycky příkladem vzorně věrné historické rekonstrukce; starou hudbu někdy romantizoval v instrumentaci i interpretačním pojetí. Vždycky však byl i v těchto činnostech respektován. Jiří Hošek je v tomto ohledu mnohem rigoróznější a historicky poučenější, dbá na instrumentační zvyklosti dob, kdy skladby vznikly.
Dominika Hošková je hraje způsobem, hodným respektu: čistě, nápaditě, ušlechtile. Její koncepci plně sdílejí oba dirigenti i orchestr. Výsledkem je téměř hodina pohodové hudby, jejíž rámec přesahuje jen Karl Philipp Emanuel Bach sklonem k monumentalitě a Mathias Georg Monn zjitřeným vzruchem, obvyklým ve skladbách raného klasicismu s mollovými tóninami. Zbytečná je nepřesnost na první straně bookletu i v obou následujících soupisech repertoáru. Opakuje se tu uvádějící slogan dominika hošková soloist in cello concertos by vždy před jmény všech tří skladatelů a tituly všech tří děl. Cello concertos jsou tu však ve skutečnosti jen od K. Ph. E. Bacha a M. G. Monna, obě Offenbachovy skladby jsou charakteristické kusy. To je rozdíl, který by se měl respektovat. A kladu otázku nad pravopisem prvního křestního jména zde zastoupeného syna J. S. Bacha: vždy se psal Carl Philipp Emanuel Bach. Inovace do tvaru Karl je sotva výsledkem nějakého nového bádání, spíš jen snahy o psaní jména dnešním německým pravopisem. To jsou však jen drobnosti, které desku samu neznehodnocují. Je to především krásná vizitka a reprezentace mladé umělkyně.
MUSIC VARS VA 0157-2
Karl Philipp Emanuel Bach, Koncert pro violoncello a orchestr A dur, Matthias Georg Monn, Koncert pro violoncello a orchestr g moll, Jacques Offenbach, Jaquelininy slzy pro violoncello a orchestr, Večerní harmonie, elegie pro violoncello a orchestr op. 68, vše v orchestraci Jiřího Hoška, Dominika Hošková – violoncello, Plzeňská filharmonie, řídí Jiří Malát (K. Ph. E. Bach, J. Offenbach) a Hynek Farkač (M. G. Monn)
Hudební režie Antonín Bulka, zvuková režie Michal Žák, mastering Oldřich Slezák, nahráno v Českém rozhlase Plzeň 2004 a 2006. Celkový čas 58:18
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Musica Antiqua Praha komplet všech alb
V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Skončil rekordní 15. ročník festivalu DSB 2024
Od 17. do 28. května 2024 bylo Brno i v letošním roce středem divadelního světa. Mezinárodní festival Divadeln celý článek
HUDBA
Celovečerní dokument tata_bojs.doc představuje trailer
Držitel čtyř Českých lvů, režisér a scenárista Marek Najbrt, dokončil celovečerní dokument o legendární pražsk celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kobry a Užovky příběh dvou bratrů
Kobry a užovky
Kryštof a Matěj Hádkovi v dramatickém příběhu dvou bratrů, kteří jsou si blízcí i vzdálení z celý článek