Milan Chabera vystavuje u Klicperů
autor: Z webu
Přestože Milan Chabera dosahuje uznání převážně v zahraničí a jeho díla jsou zastoupena v galeriích a soukromých sbírkách po celé Evropě, v Americe i v Austrálii, není zcela neznámý ani v Čechách. Do královéhradecké Galerie U Klicperů, jenž je součástí zdejšího divadla, se, kupříkladu, vrací již potřetí, a to vždy pravidelně po šesti letech – vystavoval zde v roce 1994 a 2000. Letos se navíc tato výstava jejíž vernisáž proběhne v sobotu 20. května 2006 od 17.30 stane významnou doprovodnou akcí XII. mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů.
Chaberovy obrazy často připomínají ten sice pomíjivý, ale strhující a dobrodružný svět divadla, a tak se není co divit, že právě jedno z jeho děl „Způsob komunikace“ se v Hradci stalo ústředním motivem celé letošní festivalové propagace.
Milan Chabera (1954) patří svým dílem k představitelům české neo-expresivní tvorby. Nosnou koncepcí jeho tvorby je práce s figurou, figurální náměty a portrét. Kromě klasické olejomalby a práce na papíře se malíř vyjadřuje také plastikou. Zajímá ho současný člověk, jeho duchovní rozměry a jeho proměny. Chaberovo dílo je vždy plné barev. A je to právě barva, která patří k umělcovým hlavním výrazovým prostředkům, kterou dokonale zvládá a s jejíž pomocí dokáže vyjádřit jak vnější tak vnitřní stav věcí.
Odborníci upozorňují na nezaměnitelnost jeho díla. Chabera není obyčejným výrobcem. Vyznačuje se neustálým pátráním po nových možnostech. Z jeho obrazů lze cítit onu úpornou snahu vydolovat ze zdánlivě vydolovaných dolů možností vzácnou žílu, která zůstává skryta všem. Chaberovy obrazy se často jakoby snaží pojmenovat chaotický řád této doby. Není v nich místo ani čas na zbytečnou linii, jeho čáry jsou vystřelovány, aby zachytily skutečnost, zasáhly ji, ulovily. Chaberovy plochy jsou plochy jeho vlastního světa, na který vchází s odvahou a svěžestí dávných objevitelů.
Jeho obrazy divadelního světa jsou příznačné. Za každým divadelním představením prosvítá skutečnost, podobně jako za každou skutečností prosvítá lstivá dekorace. Každý obraz, ať už zobrazuje cokoliv, je ve své podstatě tváří, do které je zapsán dokument o světě. Čáry Milana Chabery jsou neklidné, nepředvídatelné. Proto jsou palčivé, palčivě sdělné. Tak jako dávný umělec z Altamiry nemaloval onoho bizona, který ustrnul na stěně jeskyně, na stěně ozářené pochodní. Maloval bizona, který dostal dotykem hlinky život, aby proběhl tisíciletími a oslovoval ty, kteří jej uvidí, oslovoval je ne svým dávno ukončeným časem - oslovoval je jejich vlastními vteřinami.
Od chvíle, kdy první člověk načrtl první čáru na první plochu, trvá dobrodružství čar, dobrodružství ploch. Milan Chabera patří mezi ty podivuhodné poutníky, kteří se vydávají na cestu, aby zachytili do rozsvícené pasti obrazů tajenou tmu i tajné světlo svého času – napsal v jedné eseji nad jeho obrazy Martin Eduard Petiška.
Poslední výstava této divadelní sezóny potrvá v hradeckém Klicperově divadle do 30. června 2006.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Hra Nulorožec inspirován románem Petra Stančíka
Ve čtvrtek 30. května 2024 od 19:30 hod uvede Divadlo Kámen premiéru hry Nulorožec s podtitulem „decentn celý článek
HUDBA
Ota Petřina 2LP reedice v novém remasteru
Svým poctivým rockovým hárem a neústupností byl trnem v oku bývalému režimu. Svým muzikantským umem a talentem celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zakončí 89. sezónu Mahlerovým Vzkříšením
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem uvede 12. a 13. června Druhou symfonii celý článek