Haydnovo Stvoření v choreografii Uweho Scholze
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekProjekt, který spojil Haydnovo oratorium SCHÖPFUNG (STVOŘENÍ) s baletem, spatřili diváci poprvé v Curychu v roce 1985. Německý choreograf Uwe Scholz v něm geniálně propojil auditivní složku s vizuální a naplnil Haydnovu partituru oslavou krásy lidského těla. V Brně (21. 1. 2011) přejali Scholzovu choreografii beze zbytku. „S úctou jsem nakládal s choreografií svého učitele a geniálního choreografa. Přejal jsem ji zcela bezvýhradně. Nejde o vyjádření děje, o vyprávění. Jde o oslavu naší Země, člověka a lásky. Uwe Scholz dokázal maximálně provázat balet s hudbou, vyzdvihuje každý motiv, sólo, dokonce snad i každou notu a převádí je do baletní řeči. Přitom měl osobitý přístup a měl smysl pro celek,“ vyznal se Giovanni di Palma, Scholzův oblíbený interpret v jeho choreografiích v Lipsku, který v Brně Scholzovu choreografii realizoval spolu se španělskou choreografkou Montserrat León.
Skutečně je to choreografie klasicistně čistá a vychází přísně z hudební faktury. Je radostná a jásavá, vskutku důstojná oslava božího tvoření a jeho vrcholu, člověka. Představení je rozděleno do dvou částí, druhá je věnována oslavě člověka a jeho sounáležitosti se sebou i s přírodou. Sólové výstupy jsou éterické a půvabné (Jan Fousek, Eriko Wakizono), partneřina je nejen technicky čistá, ale především naplněná emotivním nábojem mezi oběma sólisty (Filip Veverka, Eriko Wakizono jako Adam a Eva) a sborové scény uchvacují precizností a estetickým ztvárněním. Z ostatních sólistů excelovali Ivona Jeličová a Andrea Smejkalová, Michal Pimek, Marek Svobodník, Petr Kondler, Vítek Kořínek, Adam Sojka a ostatní, kteří tvořili perfektně sehraný tým.
Giovanni di Palma je rovněž tvůrcem kostýmů a projekce, která je během celého představení promítána na horizont. Ocelově šedé trikoty v první polovině představení spojují tanečníky v jeden celek. Stvořením Adama, Evy a lidstva vůbec nastupuje kontrastní bílá. Projekce vkusně doplňuje vyznění díla. Převažují zvětšené detaily lidské kůže a silnou emotivní výpověď mají lidské ruce. „Oproti Schulzově inscenaci jsem jen mírně změnil kostýmy, trikoty v první polovině jsou ocelově šedé, a kontrastují tak s bílou ve druhé polovině. Projekce je zcela moje vize,“ prozrazuje Giovanni di Palma.
Spolupráce baletního a operního souboru vyzněla velmi dobře. Operní sbor, který nesl největší díl v inscenaci samotné, předvedl heroický výkon. Byl pečlivě připravený sbormistrem Josefem Pančíkem a rozdělený na dvě části byl postaven na scénu po obou stranách nad orchestřištěm. To přineslo jistě ztížené podmínky pro komunikaci mezi oběma částmi, ale na výsledku to nijak nebylo znát a umožnilo to přímou komunikaci s orchestrem. Dirigent Caspar Richter, pro kterého to byla první premiéra v novém působišti, dokázal vybičovat orchestr ke kompaktnímu výkonu.
Sólisté Jana Krajčovičová-Tajovská (soprán), Ondrej Ša¬ling a Martin Gurbaľ pocházejí všichni ze Slovenska. Na brněnské scéně už nejsou nováčky a byli přizváni do projektu pro již prokázané kvality, které vnesli i do tohoto představení. Přesná výslovnost, nosné a čisté hlasy, výrazová vroucnost. Postavení do orchestřiště jim sice poněkud ubíralo na průraznosti, ale všichni odvedli kvalitní a dojímavý výkon. Oratorium Schöpfung Josefa Haydna je v brněnské inscenaci vroucí, čisté a profesionálně skvěle provedené představení.
Brno, Janáčkovo divadlo – Joseph Haydn: Stvoření. Dirigent Caspar Richter, choreografie Uwe Scholz, nastudování Giovanni di Palma a Montserrat León, projekce a kostýmy Giovanni di Palma, sbormistr Josef Pančík. Premiéra 21. 1. 2011. Zdroj Hudební rozhledy 03/2011 - Karla Hofmannová
Časopis 23 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Coppélia estetický taneční i hudební zážitek
Květnová premiéra baletu Coppélia navodila pestrými barvami léta a melodickou hudbou na scéně Státní opery atm ...celý článek
Časopis 23 - sekce
DIVADLO
Proč bychom se netěšili na Smetanu na brněnském Biskupském dvoře
Plenérovou novinkou na Biskupském dvoře pro rok 2024 bude fraška se zpěvy následovaná operou Proč bychom se ne celý článek
HUDBA
Marie Rottrová: To mám tak ráda
Marie Rottrová: To mám tak ráda
Moje hudba, moje rodina, moje víra, můj život. Dokument o zpěvačce, jejíž p celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Franz Kafka – 100 let
Franz Kafka – známý neznámý
Slavný spisovatel a jeho dílo mezi mýtem a skutečností. Nový dokumentární celý článek