Ultima Vez se vrací do Prahy
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadlo Archa uvede v polovině listopadu nejnovější produkci legendárního vlámského souboru Ultima Vez pod vedením Wima Vandekeybuse. Choreografie NIEUWZWART (NOVÁ ČERŇ) pro sedm tanečníků s živou kapelou na scéně je odyseou do archetypálního světa divoké a nezkrotné energie. České publikum bude mít příležitost shlédnout Ultimo Vez po tři večery – 19., 20. a 21. listopadu 2009.
Ultima Vez se českým divákům představí již posedmé. V Arše soubor uvedl již své předchozí projekty Mountains Made of Barking (1995), What the Body Does Not Remember (1997), In Spite of Wishing and Wanting (2000), Scratching the Inner Fields (2002), Blush (2003) a naposledy Spiegel (2006). Světová premiéra představení nieuZwart proběhla 9. května v Barceloně, v pražském Divadle Archa bude inscenace uvedena necelý půlrok poté.
Představení nieuwZwart vytvořil Vandekeybus společně se zcela novou skupinou mladých tanečníků. Vandekeybus zkoumal několik výchozích témat – tělo, nestárnoucí duši, nebezpečné vášně, intenzivní proměny lidského těla ve svém prostředí, vrozené instinkty a pudy, stejně jako téma změny a vývoje prostřednictvím destrukce a odmítnutí. Vandekeybus, pro nějž jsou typické radikální a extrémní taneční projevy velmi často na hranici fyzických možností, i v této choreografii experimentuje s novými formami fyzického výrazu a pohybu. Stěžejní motiv zrození a zániku se opírá o poetický text vlámského autora Petera Verhelsta, který líčí svou zkušenost z konce světa. České publikum uvidí „ženskou“ verzi představení s Kylie Walter prezentující Verhelstovu báseň. Původní hudbu k představení složil rockový hudebník Mauro Pawlowski, člen belgické indie skupiny Deus, kterého Vandekeybus označuje za mistra rytmu, jehož hudba je nejen odvážná, ale i odzbrojující. Na scéně se vedle tanečníků objeví živá tříčlenná kapela, jejíž strhující a nespoutaný hudební doprovod je výraznou součástí celé inscenace.
Wim Vandekeybus belgický choreograf a tanečník založil soubor Ultima Vez v roce 1986 během pobytu ve Španělsku. Na mezinárodní scénu vstoupil s představením What the Body Does Not Remember. Vandekeybusova tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, “imaginární katastrofa” a bipolarita přitažlivosti a odtažitosti. Vandekeybus mistrovsky používá text i autorskou hudbu. Pro Ultimu skládali například David Byrne, Marc Ribot, Charo Calvo, Eavesdropper nebo David Eugene Edwards ze 16 Horse Power a Woven Hand.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva ...celý článek
Světová premiéra opery Here I am, Orlando v NdB
Vyvrcholením sezony bude v Janáčkově opeře Národního divadla Brno světová premiéra opery Here I am, Orlando po ...celý článek
Florea Theatrum v létě ožije také dvojicí historických baletů
Hudební ansámbl Musica Florea a Helena Kazárová, přední historička, režisérka a choreografka, připravují pro l ...celý článek
Florea Theatrum ožije mytologií a pěveckými výkony
Musica Florea připravila na své letní scéně Florea Theatrum pro letošní sezonu nový unikát – španělskou ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Komorní scéna Aréna – 30 let
Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým celý článek
HUDBA
Michal David – žít tak, jak se má
Úspěšný zpěvák, hitmaker, hudebník a bavič si žije dobře a spokojeně, jak si na počátku své kariéry předsevzal celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Mészáros: S láskou a humorem
Vztahy partnerské, rodinné i pracovní, šťastné i méně šťastné chvíle v životě, čas, který nelze zastavit, a hl celý článek